2 فوریه 2024- مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله انجمن غدد درون ریز نشان می دهد که استفاده از تنباکو، کانابیس(حشیش) و مواد روانگردان، خطر بستری مجدد به دلیل کتواسیدوز دیابتی در دیابت نوع 1 را افزایش می دهد.

کتواسیدوز دیابتی (DKA) یک عارضه قابل پیشگیری، کشنده و پرهزینه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1DM) است. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به دلیل کتواسیدوز دیابتی مکرراً بستری می شوند.

محققان در این مطالعه، به دنبال مشخص کردن عوامل اجتماعی بودند که بین بیماران مبتلا به کتواسیدوز دیابتی با یک بار بستری در مقابل چندین بار بستری در یک بیمارستان شهری، متفاوت بود.

آنها پرونده الکترونیکی سلامت بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را که برای کتواسیدوز دیابتی از سال 2019 تا 2021 بستری شده بودند، جستجو کردند. اندازه گیری های آزمایشگاهی در زمان پذیرش، اطلاعات دموگرافیک و تاریخچه های اجتماعی دقیق این افراد جمع آوری و تجزیه و تحلیل آماری شد، از جمله با رگرسیون لجستیک.

یافته ها

 در مجموع 243 بیمار به دلیل کتواسیدوز دیابتی بستری شدند که 64 نفر از آنها چندین بار بستری شده بودند. تفاوت معنی داری بین گروه ها در مقادیر آزمایشگاهی در زمان پذیرش، مدت اقامت در بیمارستان، وضعیت پرداخت کننده ی مراقبت های بهداشتی، سابقه ی بی خانمانی، اشتغال فعلی، تنها زندگی کردن، استقلال در فعالیت های روزمره زندگی و موانع ترخیص، وجود نداشت.

بیماران دیابت نوع 1 با پذیرش متعدد به دلیل کتواسیدوز دیابتی، میزان بیشتری از اختلال مصرف مواد را داشتند، به ویژه با مصرف کانابیس، تنباکو و مواد روانگردان.

مدل‌های رگرسیونی برای مصرف مواد، خطر بالاتر پذیرش به دلیل کتواسیدوز دیابتی را با مصرف هر گونه مواد مخدر و کانابیس نشان دادند. محققان مصرف مواد را به عنوان پیش‌بینی‌کننده ی احتمالی برای قرار گرفتن در معرض خطر پذیرش متعدد به دلیل کتواسیدوز دیابتی در بیماران دیابتی نوع 1 شناسایی کردند. بر اساس این یافته‌ها، محققان گروهی از بیماران دیابت نوع 1 را شناسایی نمودند که ممکن است انجام مداخلات به آنها برای کاهش عود دوره‌های کتواسیدوز دیابتی در جمعیت‌های بیمارستانی مشابه کمک کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/use-of-tobacco-cannabis-and-psychoactive-substances-increases-risk-of-readmission-due-to-dka-in-type-1-diabetes-123758